Idag gick vi under jorden..

Igår bestämde jag och gubben att vi måste hitta på något som är kul för hela familjen. Det är svårt att få ihop fyra viljor, gör inte saken lättare när man har en tjej och en kille i tonårsåldern.
Allt kostar i regel mycket också men vi hittade ett mål som vi trodde skulle göra tonåringarna intresserade OCH det var gratis! Kan det bli bättre? Nope.

Så idag hoppade vi in i bilen och begav oss norrut. Min systemkamera blev hemma så dagens bilder är tagna med min mobil.

Barnen hade ingen aning om vart vi skulle. Gissningarna var många :) Fika sugna blev vi på vägen så vi svängde in i Pataholm.




Det är en liten pärla som ligger vid Smålandskusten. Härlig atmosfär med många gamla byggnader. Här finns det ett kaffe och där stannade vi för en stund.
Vi satte oss under ett träd på vitmålade trädgårdsmöbler och bara njöt. Både av utsikten och av fikat.

 

Jag fick en "Madicken känsla". Jag hade inte alls blivit förvånad om hon hade dykt upp. Jo, det hade jag ju men ni förstår vad jag menar, hoppas jag :)

 

Bilfärden fortsatte mot Figeholm utanför Oskarshamn. Där ligger SKB, Svensk Kärnbränsle hantering AB. Vi hade bokat in en rundtur nere i Urberget där de forskar om kärnbränsle hantering.
Båda barnen såg tveksamma ut när vi kom fram. När vi berättade att vi skulle ner ca 500 meter i urberget såg tonårssonen gladare ut medans dottern blev än mer tveksam..

Först var det filmvisning sedan skulle vi kliva på bussen som skulle ta oss under jord. Utrustning delades ut ( reflexväst, hjälm, andningsmask som skulle användas vid ev rökutveckling ) och sen bar det av.
Bussen tog oss 420 meter under jord. Där klev vi av och vår duktiga guide berättade mer om verksamheten medans vi gick ännu en bit ner.
Vi var glada (och lätt skrämda) för att vi fick åka hiss upp. Innan vi klev in i hissen fick vi smaka på vattnet som är där nere. Det var salt och inte så speciellt gott.

Väl uppe ovan jord igen så fick vi kaffe och kaka. De hade en utställning och vi fick se om vi hade lärt oss något genom att vara med i en liten tävling.
Både barnen och vi var nöjda med besöket. Det var intressant att få se hur de jobbar och att få se världen i underjorden.



På hemvägen stannade vi till i Timmernabben på Gabriel keramik. Något keramikfynd blev det inte men en plåtskylt och en trädgårdsslända fick följa med oss hem.

Nu är det grilldags och sedan ska vi sitta och vänta in åskvädret som sägs komma. Vi får väl se hur det blir med det.

Ha det gutt !

Kommentarer

  1. Vilken intressant utflykt du ordnade åt er!
    Ang busken/trädet - bilden är för liten för mig även om den är väldigt fin..
    Jag älskar Kalmartrakter med Öland. Undrar om vi får till en utflykt dit i augusti. Då besöker jag gärna även Pataholm:)!/Anja

    SvaraRadera
  2. Attans, klickade du på bilden så den blev större? Hade varit så kul om jag hade fått reda på trädets namn..
    Jag tycker absolut att du ska besöka Pataholm. Det är ingen stor by men atmosfären är desto större.
    / Sylvia

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.