Äntligen !



Känns nästan som ett under men idag vaknade jag och kände att idag orkar jag hålla på i trädgården. Jag har känt så förut och blivit "lurad" så jag började med att ta det lugnt med en mugg kaffe på vår "morgonaltan".
Soldränkt morgonaltan

Det blev till slut lite för varmt så jag tog kameran och begav mig ut på upptäcksfärd i trädgården. Känns som att de var evigheter sen jag var ute senast . Allt går så snabbt nu, knoppar har öppnats, gräset växer så de knakar... Man hinner missa mycket om man inte är ute varje dag.




Grannens flagga fladdrade fint mot den knallblå himlen. Jag tycker att det är trevligt med flaggstänger men vill inte ha någon själv. Jag är väldigt dålig på att hålla koll på diverse olika flaggdagar så jag hade säkert brutit mot alla flaggregler som finns om jag hade en egen. Så tack kära grannen för att jag får njuta av din flagga !


Jag skrev för ett tag sedan att jag skulle gå in på odla.nu och titta lite.. Ja ja, jag erkänner med en gång. Jag kunde inte bara titta. Det damp ner en låda ett par dagar senare med lite härliga lökar i. Dessa har jag planterat idag.

Lökar från odla,nu


När jag ändå var därute och hade dragit fram jord så kunde jag likväl plantera om lite plantor.. Som ni vet så är det ju så att har man väl börjat så är det svårt att sluta. Som tur vad så kom "gubben"och avbröt en stund.
 

Jag har många plantor kvar som måste skolas om. Vet bara inte vad jag ska göra med alla.. U tyckeratt jag ska ha försäljning ¨men jag vet inte. Lär nog inte hinna med det för denna månad är fullspäckad av födelsedagar, fester, trädgårdsengagemang m.m. Det slutar nog med att jag "prackar" på dem på släkt och vänner.


Båtis på grönbete.

Båtis visste inte riktigt var han skulle vara idag. Det var ju för varmt i "hans hus" (växthuset) men samtidigt ville han ju vara nära mig. Han sprang ut och in ur växthuset så till slut följde jag med honom ut för en liten mysstund i gräset..




Salix  ?

Det har blivit så att vi har köpt en del olika Sälgträd. Vet inte hur det kom sig men det har blivit så i alla fall.
Det är ett av dessa träd som vi inte vet vad det heter. Vet ni?Ni ser grenarna på det här ovan. Bladen ser nästan ut som Rosmarinblad. Om det är någon av er som vet vad det är för någon sort så skulle jag bli jätteglad .Då skulle ett av våra mysterium vara löst.


Vårt "smultronställe" har blivit förvandlat till en målarhörna. Vi håller på att göra iordning våran altan och jag sa att då måste vi måla möblerna också.
Färg inköptes och penslar så var det bara att köra igång. Bara och bara om vi hade varit pigga så hade det varit klart nu. Nu är det som det är så det får bli klart när det blir.
Övar varje dag på att lyssna på kroppen och försöka ta det lugnt. Har blivit mycket bättre men ibland så glömmer jag.


Något som kan få mig att koppla av det är en bra tidning och idag låg det en sådan i brevlådan! Ett nytt nummer av Allt om trädgård.

Så nu ska jag sätta på en kopp/mugg kaffe och sätta mig ned och se om man kan få lite nya tips på  saker man kan göra...


Ta vara på livet  vänner !

Kommentarer