Tillbaka blickar på vårt Smultronställe


2001 hittade vi vårt hus. 

Vi hade varit och kollat på ett par hus innan men när vi kom hit så blev vi "kära". Vi kände direkt att här ska vi bo.
Vi hade sådan tur att det var ute till försäljning under semestern så det var inte så många där och tittade . 

Vi fick "slåss " mot ett par i budgivningen och som ni förstår , så vann vi :)

Sommaren 2001

Bilden här ovan är från beskrivningen av huset som vi fick när vi var på husvisningen.
Ett grön/vitt , en och en halv plans hus , byggt 1975.

En smal, mycket smal altan fanns längs med framsidan och en del av den var under tak.
Delen utan tak hade en rabatt med bland annat rosor och längs med den andra sidan så var det Lagerhägg som doftade helt underbart om kvällarna .
Jag kom ihåg att det tog ett tag innan jag fattade att det var de som doftade så gott :)

Juni 2003
Delen som var utan tak tog vi tag i 2003. Staketet togs bort och trägolvet.
Stenen som vi villa ha för att bygga upp rabatten med hämtade vi hos en bonde i närheten. Jag kommer ihåg att han tyckte att vi var smått galna som ville ha hem stenen till vår trädgård. Han satt ju var dag i sin traktor och gjorde  allt vad han kunde för att bli av med den från sina åkrar.
Tur för oss :)

Om vi visste då vad vi vet nu efter att ha bott här i 15 år så hade vi inte åkt och hämtat sten.
Då hade vi "bara" tagit fram spade och spett och grävt ett par rabatter så hade vi haft tillräckligt med av den varan.
 Jag vet inte hur mycket sten som vi har grävt upp under dessa år som vi har bott här men mycket är det.

 
Maj 2009
Maj 2009
Pappa hjälpte oss med att lägga stenen och sedan satte vi i en formgjuten damm med en liten fontän i som gav ifrån sig ett mysigt ,porlande ljud.

Växterna som vi planterade här i växte till sig ordentligt och fort. Inte så konstigt med tanke på den starten som de fick med gödsel och mullrik jord.
Bland annat så planterade vi smultron här. Gott för både barn och vuxna.
Mysigt att bara kunna gå dit och plocka.
Till slut tog de nästan över hela rabatten och det var då som vi döpte denna del av trädgården till Smultronstället.

2011
Efter ett par år så var det dags för en uppdatering. 

Natursten är ett bra material att bygga upphöjda rabatter med men till slut så tar även deras tid slut. Inte så de slit ut eller så men efter ett antal år så försvann höjden och formen på rabatten mer och mer. Jorden satte sig och myror hade underminerat så det höll på att falla ihop

Så 2011 beslutade vi oss för att ta nya tag och som ni ser så...

Sommar 2013
.. behöll vi själva formen på rabatten men dammen togs bort.
Det var inget svårt beslut för jag hade fått fiska upp ett par Igelkottsungar ur den under åren som dammen var där.
Levandes, ska jag kanske tillägga och välmående men det blev lite av ett stress moment. Var gång jag hörde ett "plupp" så fick jag rusa dit och plocka upp dem.
Jag trodde aldrig att de skulle komma upp för Gråstens kanten men de visade sig ha goda klättra egenskaper.

Sälgen (den som är grön och hög i bild. Jag vet inte var det var för någon sort men den fick svarta vide kissar..) som vi hade i mitten av rabatten var med länge. Den gav oss en behaglig skugga när vi satt där vid uteplatsen och insynsskydd.
.Jag gillade verkligen den så det kändes lite hårt när den drabbades  av någon slags sjukdom. Den murknade upp och vi blev till slut tvungna att ta bort den.
 Vi tog inte bort den helt utan tog bort de grova grenarna och lämnade  resten. Den blev ett jätte bra klätterstöd åt en blå, söt Clematis.

I slutet på förra månaden så tröttnade jag på att se den. Konstigt vad "fort"man kan ändra sig. Så jag började ge lite små antydningar till U att den där stammen måste nog bort...
Så en kväll började vi med projektet " tabortstammen". Vi fick kämpa något otroligt med denna stam!

 Här kan ni se inlägget om den bedriften.

När stammen var borta så såg jag att det var lika bra att fixa till rabatten igen.
Växter och lökar låg huller om buller efter trädstams flytten så varför inte passa på :)

Mars 2016
Mars 2016
Så nu har U börjat flytta på Gråstenen. Igen.

Den ska vara kvar men den otroligt jobbiga hörnan mot gräset skall bort så det bli lättare att klippa med gräsklipparen. En rak kant är så mycket bättre men den andra kanten mot uteplatsen får en vinkel istället. På så vis får vi mer utrymme där det verkligen behövs utrymme.
Det har känts lite trångt vid den uteplatsen och nu vill U ta bort Ölands stenen och fortsätta med trä trall som det är på den inglasade delen.
Hör ni? Trägolvet ska tillbaka Det som vi tog bort för ca 13 år sedan ;)
Det verkar som det går i cykler på något sätt. Eller vad tror ni?
 Ha ha :D

Ölands stenen som vi tar bort skall sedan användas vid dammen och på baksidan...
Baksidan som vi påbörjade förra året..
Jag blir trött bara jag läser vad jag har skrivit om allt vi gör men vi tar det i luuugn takt.

Ja, som ni märker så har vi kört igång i full fart med trädgårds pysslandet. Och som vanligt är det flera saker på gång och på något sätt hör allt ihop :)
 .
Fortsättning följer som ni förstår och denna veckan kommer jag att fortsätta att plocka sten under lediga stunder.

Om kropp och väder håller i sig så kanske jag är färdig med plockandet till nästa helg .


Ha det bäst!

PS Om ni vill se tillbaka på andra inlägg som jag har skrivit om Smultronstället så kikar ni in här DS.

Kommentarer

  1. Ja visst är det så , vi köpte vårt hus 1986 och har gått igenom ett antal cykler med . Just nu är det halltapeter jag aaaaaldrig trodde jag skulle falla för ..... igen :-) Ha en finfin start på veckan . Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha visst är det konstigt att man på något sätt "glömmer bort" vad man tyckte innan ;)

      Radera
  2. Ser fantastiskt ut! Önskar mig en lika fin trädgård någon dag i framtiden!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.