"Drogen" med stort D :)


Vilken underbar dag jag har haft idag. Semesterkänslan inföll sig som först idag trots att jag redan har varit ledig i två veckor. Det tog tid men jag hoppas att det ska kännas så här resten av semestern. Inga måsten är receptet. Bara ta dagen som den kommer och det gjorde U och jag idag.

Vi började dagen med frukost
 utomhus och sedan ett skönt morgon dopp. Otrolig skön känsla att ligga i "baljan" medan fåglarna flyger över ens huvud.

Avslappnade satte vi oss i bilen och åkte över bron till Örtagården och när vi ändå var där i krokarna så blev det även ett besök på Capellagården. Två väl värda besök om man är på Öland .

På Capellagården fann vi det som jag har sökt efter ett tag. Kattmynta. 
Inte Kantnepeta utan Kattmynta 
Nepetan gillar mina missar men jag ville se om de tyckte bättre om den "äkta varan" och det gjorde de.


Jag kunde först inte förstå varför Baileys hoppade upp på köksbordet när vi kom hem med påsen. Han ålade runt som en tok. Ni ser han bakom påsen på bilden.
Det var Kattmyntan som han kände av. Jag höll knappt få ta bort påsen förrän han nästan anföll mig. Jag måste komma ihåg att klippa hans klor när han har lugnat ned sig...


Skrållis var desto lugnare men mysigt var det som ni kan se här ovan på filmsnutten :)


Nu var det inte bara Kattmynta som fick följa med oss hem. Nä då.
Ned i kassen åkte även Kinesisk gräslök (har en mild smak av vit lök) och en Chili planta som är upp stammad. Dess namn kommer jag tyvärr inte ihåg men
på etiketten står det JAM och jag antar att det är en förkortning. Så det kanske kan vara en Jamaican Yellow men jag är osäker. Ja som jag sa innan så är mitt minne inte helt ok. Tur att jag har ca tre veckor kvar på min semester så jag hinner vila upp mig ;)


Chili plantan bär i alla fall frukt så snart kan vi skörda och då lär vi märka av dess smak och styrka, 

Nu höll jag på att glömma berätta att innan vi for hem så stannade vi på Hamnkafé inne i stan och  lunchade/fikade. Det är också ett ställe väl värt att besöka. Trevlig atmosfär, urgoda mackor till ett bra pris :)

Nu är det snart dags och bege sig till mina föräldrar på middag. Ett trevligt avslut på en skön dag :)



Ha det bäst!



Kommentarer

  1. Åh, Capellagården! Det är så fint där! Och så har de så gott örtte.

    Jag har jobbat i dag – första dagen efter nästan sex veckors semester. Men nu har jag gonat mig i solen och simmat omkring en bra stund nere i viken. Älskar sensommaren!

    Kram
    Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.