Trädgårdar runt hörnet och SM.


Idag hoppade vi in i bilen och begav oss ut på nya äventyr. Nu hade vi bestämt oss för att åka runt till andras trädgårdar och hitta lite inspiration ( Trädgårdar runt hörnet 2012 ) .

Första stoppet blev hos Margareta Fredriksson, Broakulla. Beskrivningen av hennes trädgård var; Stor lantlig trädgård med lusthus och grillstuga.






Efter att ha vandrat runt där en stund så kunde jag hålla med beskrivningen. Trädgården var stor och lantlig. Hon hade plantor till försäljning och de kunde jag ju inte låta bli ! Jag köpte en vit Alunrot och en planta av röd Strandtrifft.

Fick två nya "måste-köpa-plantor" också. Parasollblad och Perukbuske. Gäller bara att komma ihåg dessa. Jag kanske ska göra en ny sida där alla mina "önskningar" skrivs in. Mm , tål att tänkas på..

Nästa stopp skulle ske i Hermanstorp. Tyvärr så hittade varken vi eller de andra bilarna dit. Ingen skyltning någonstans. Vi irrade runt där ett tag men gav upp efter en stund.




Vi åkte istället till Örsjö och Skattskrinet. Utsidan är inte si så där inspirerande men när man klev över tröskeln.. Oj, vilka fina saker! Varför har vi inte varit här tidigare ( kan jag svara på men U kan bli lite "putt" då ) ??

Till en början var det svårt att se allt på grund av alla saker men eftersom så såg man alla "godsaker". Har ni vägarna förbi så tycker jag att ni ska ta ett litet stopp där. Deras café såg också mysigt ut. Vi hade inte tid för att ta ett smakprov för vi skulle vidare till nästa trädgård.



En av Mariannes vackra rosor.

Vårt nästa stopp blev hos Marianne Petersson utanför Nybro. Beskrivningen av hennes trädgård var följande; Romantiskt, naturinspirerad trädgård med buskar, rosor, perenner och inhemska träd. Ca 4000 kvm, delvis under uppbyggnad.

Det första som mötte oss var doften av en underbar Honungsros. Jag har sagt att jag vill ha en sådan i ett av våra döende träd men U har inte riktigt varit med på detta men det ändrades när han såg hur stor den kan bli :)
Doften följde oss in i trädgården där vi möttes av Marianne och två andra besökare.




Hon guidade runt oss och berättade om sina rosor, riddarsporrar, nävor och många andra växter. Jag uppfattade det som att rosorna låg henne närmast om hjärtat. Det kändes inte som att trädgården var så stor som 4000 kvm men det var den kanske, vad vet jag?
Det vi fick med oss från hennes trädgård var att vi MÅSTE köpa en Honungsros. Vi satte oss i bilen och körde till Madesjö.


I Madesjö ligger Växtriket. En plantskola som har det mesta och har de inte det som man söker så beställer de gärna hem det. Service :)


Vi var på jakt efter en..... Honungsros. Vi hittade en Lykkefund ( Rosa Helenae). Det är vad jag har förstått en variant av Honungsros.  Inte den som vi föll för hos Marianne men likväl en doftande, klängande ros. Den kommer bli toppen i vårt träd.


Inne i butiken kan man fynda fina saker. Jag tog bara en snabbtitt men många fina saker hann jag se :)

Nöjda över att vi hade hittat vår ros begav vi oss hemåt. Där lastade vi av växterna, slängde i oss en snabb lunch, plockade med oss barnen och hoppade åter igen in i bilen. Nu var målet Ekudden.
Där har SM i Minigolf/Bangolf pågått sen i torsdags. Idag var det finalen. Jag hade aldrig åkt dit om det inte var så att jag kände de som skulle vinna ...

Minigolf/Bangolf är inte bara ett semesternöje. Det är en sport som kräver känsla, koncentration, massvis  med träning och att man har rätt boll på rätt bana. Finns hur många bollar som helst. Olika bollar för olika banor och underlag, Även temperaturen ute påverkar. Ja, det är en hel vetenskap denna "semestersport".

Det finns nog några personer i min närhet som höjer på ögonbrynet när de läser detta men efter att ha gått "bredvid bangolfen" i ca 18 år så har jag trots allt snappat upp lite :)
Avslutar detta blogginlägg med att skriva...

Grattis Frida och Filiph, ni är så j-la bäst!!












Kommentarer

  1. Oj vad mycket fint för ögat...Jag planterade min "Lykkefund" i woodland men flyttade den p.g.a. stillestånd. För tre år sen placerades den på nya stället och OJ vad den växer och doftar...(och jag tror att just DEN rosen tilltalar männen, inte för att jag kan förklara varför men något är det med just den rosen...har jag märkt) Om du vill kolla så finns den på bild under själva dagbokssidan.

    Droppidroppkramar / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,vad är det med män och denna blomma ? ;) Din var ju jättefin. Ser fram emot till vår blir likadan-
      / Sylvia

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.