Nygammalt projekt

För ett antal år sedan så slängde vi ut badkaret från vårt badrum.
U tänkte att vi skulle slänga det men som det oftast är så tänkte vi olika även denna gång.

Jag hade en ide som jag lade fram och han köpte det. Här ska det odlas blåbär i badkaret!
Det köptes in blåbär och lite annat smått och gott men det et gick inte så bra  som vi hade tänkt oss. Blåbären trivdes inte men däremot ogräset. Vi planterade kanske lite väl tätt eller så var det pga. att det samlades för mycket vatten i karet så jorden blev vattensjuk. Orsaken är oklar men bra blev det i alla fall inte, tyvärr.

Hm ska det hivas trots allt? Nja jag gillar det där att återvinna och nu när vi har gjort oss av med växthuset och istället satsat på pallkragar så behöver vi vattna en hel del. Så om man kan samla upp vatten när det ex regnar så vore det verkligen toppen och det vore ju badkaret bra på att göra eller hur?


Jag förklarade min idé för U och han köpte den (igen) men nu så måste det snyggas till lite eftersom det kommer hamna i blickfånget när vi är på denna sidan.

När vi rev muren vid solsidan så blev det ett gäng med ribbor över och dessa visade sig passa perfekt för detta ändamål. En framsidan är gjord och kortsidorna kommer så småningom.:)

Till vänster om karet mellan det och torkställningen, kommer det planteras 3-4 st Avenboksplantor rakt ut från häcken. Det kommer ge en ombonad känsla samt att rumsindelningen blir tydligare.

Badkarets främsta syfte är för att samla in vatten och ha nära till hands  när jag är i köksträdgården och behöver vattna. Men vattensamlingar är även uppskattade av våra bevingade vänner så jag har staplat upp en hög med stenar som de kan landa på.

Det visade sig rätt snart att det blev en stabil konstruktion. Grannkatten kom förbi och testade den ..

.. och vi känner båda två att vi  är nöjda med dagens projekt :)

Ha det bäst!

Kommentarer