Palettblad 'plectranthus scutellarioides'



Palettblad kallas ibland för nässelblomma, rumsnässla . Det är en krukväxt som jag minns från min barndom (70- talet) och det senaste året så är den inne igen. Allt har sin tid och saker och ting går igen

.Palettblad finns i många olika former och färger. De som ni ser här som är limegröna med rödbruna inslag fick jag av min mamma och nu är det dags att sätta dem i krukor.


Det är väldigt enkelt att ta sticklingar på Palettblad. Passa  på att ta sticklingar när du tycker att din planta har dragit iväg på höjden och du vill få den buskigare.
Du nyper av eller klipper ovanför andra eller tredje bladparet och stoppar toppen i ett glas. Plantan blir buskigare och toppen kommer får rötter som du sedan sätter i en kruka med jord.

Vissa år så har jag sått Palettblad. Ett sätt som jag tycker har varit lätt att lyckas med. Det blir många plantor för en billig peng. Ett år hade jag Palettblad mer eller mindre i hela trädgården.

När man sår så kan man hitta lite fler sorter än de färdiga som är i affären. Jag hittade en sida på nätet som jag själv inte har handlat ifrån men de verkar ha en hel del intressanta sorter.palettblad.com . 

Ha det bäst!






Kommentarer