Ledig Lördag och mannen är iväg mestadels hela dagen. Jag kan gå runt och lulla precis som jag vill. Jag sätter igång ljudboken, tar fram jord och krukor.


De sista fröerna av Paprika och Chili ska petas ned. Det är skönt att det finns några sorter som ska/bör sås tidigt på året. Det dämpar den värsta odlingsabstinensen.

Jag hittade ett mix paket med Chili på odla.nu som  innehöll flera sorter som jag inte har sått tidigare. Så den beställde jag hem. Innehållet var följande:

Tre som är milda :Antohi Romanian, Friggitello, Golden Bell 
Tre som är starka: Hungarian Hot wax, Jalapeno, Red Cheerry

Har ni någon erfarenhet av dessa? Är det någon av dessa som kanske till och med är en av era favorit Chilis? Vad har ni använt dem till? Berätta gärna.

Det var många frön av varje sort så jag hoppas att de som jag inte sår i år håller till nästa år vilket inte brukar vara något problem.

Påsen med Paprika däremot innehöll bara fem frön så de fick alla åka ned i krukor. Om nu alla frön tar sig så kommer jag drunkna i Chili och Paprikor :)



Chilin får stå på köksbordet, ovanför elementet tills de kommer upp ur jorden. Sedan flyttar jag upp dem till sonens gamla rum där de röda Paprikorna sträcker sig mot ljuset från växtbelysningen.


Där uppe är det både ljusare och svalare som gör att plantorna inte drar iväg och bli rangliga. Hur går det för era frösådder?

Ha det bäst!

🎔

Kommentarer