Klyftigt värre...

Vitlök. Hur gott är inte det? Vi använder det i det mesta så varför köpa hem från butiken när det går att odla den på hemmaplan?



När jag läser på om vad man ska tänka på när man odlar vitlök är att +8 grader är  den optimala temperaturen i jorden för att vitlöken ska triggas igång inför vintern. När den temperaturen infinner sig i jorden är olika i vårt avlånga land.
Jag har ingen termometer så jag följer rådet att de ska planteras ut från September - December. Bor man norrut så ska de ned i September och bor man söderut så ska de ned senare på året.
Så egentligen borde/kunde jag vänta ett tag till eftersom vi bor lite mer söderut men nä, nu vill jag få ned dem. Annars finns det en stor risk att jag glömmer bort dem helt och hållet och det vore mindre bra, eller hur?



När jag köpte lökarna, där på Blomsterlandet så stod jag och velade om jag inte skulle köpa en lök till? Två kändes så lite. Just där och då tänkte jag inte alls på att de skulle delas upp och på så vis bli fler. Som tur vad så blev det bara två lökar för hur skulle jag få plats med flera i min lilla pallkrage?


Nu kan man visserligen plantera vitlöken tätare i pallkrage än på friland men 19 klyftor är fullt tillräckligt för oss. Ja, det blev så många när jag delade på lökarna  :)

Nu är det bara att vänta på att det ska dyka upp grön blast framåt våren.

Ha det bäst!

🎔

Kommentarer