När vårt trädgårds intresse satte fart så hade inte vi någon grundplan på hur  vår trädgård skulle se ut. Vi klurade lite på vad vi ville ha utav vår trädgård och tog det efter hand som det föll på plats.
Jag minns att det första gräv projektet var ett potatis land. "Att odla potatis är bra för jorden" förkunnande min pappa. Så ett potatisland måste vi ha!Nu har vi inget potatis land kvar. Det var gott att kunna gå ut och gräva upp ett potatisstånd men våra eller ska jag säga mina , önskemål ändrade sig med tiden. Så potatislandet blev ett minne blott.

Där potatis landet var är nu vårt växthus och köksträdgård och när vi började så var allt så öppet. inte som det är nu, med olika rum. Jag kommer ihåg att vi hade en variant av gärdsgård men att den senare byttes ut mot  Ligusterhäcken som är där nu .

Solsidan
När vi kliver ut ur dörrarna från vardagsrummet så kommer vi ut till solsidan. Den här uteplatsen ligger i söderläge och vi har satt upp en segelduk som skydd mot solen samt att det ger lite myskänsla. I framtiden blir det en markis här men när , ja det vet vi inte.
Här sitter vi på morgonen och läser tidningen när vi är lediga och det är här vi har vår bubbelbalja.
Jag brukar säga att det här är trädgårdens vardagsrum. Här vill man "hänga" lite när som under dygnet :)


Bakom vindskyddet så döljer sig en  hörna som vi har fixat med i år. Gruset  har legat här sedan innan men...

... hyllorna som tidigare var i växthuset har hamnat här. Jag ville använda växthuset på ett annat sätt så det här blev lösningen och jag tycker att det fungerar bra. Här kan jag stå och planterar om det som behövs och jag har allt inom räckhåll.


Det är en rätt så stor grusad yta och innan så hade vi ett Elefantgräs här. Innan låter som en lång tid tillbaka men det är bara  nu i helgen som vi flyttade på det.


Elefantgräset var fint där men nu fick vi nya idéer och då fick det flytta på sig. Jag gillade att man var tvungen att gå runt gräset och den känslan ville jag ha kvar så ett bord hamnade här istället.
Jag vill ha något annat där framöver men än så länge vet jag inte vad men bordet får stå där så länge. Helt plötsligen så faller ju polletten ned , eller hur?

Nu har ni fått se två av våra trädgårdsrum. Solsidan och där min planterings vrå är .Ni kanske vill se lite närmre på de andra rummen med? Fortsättning följer en annan gång :)


Ha det bäst!

🎔



Kommentarer