Det känns som allt blommar nu. Blåregn, Tulpaner,Rosor... och Rabarbern. 
Det är så vackra där de står. Inte kan väl jag plocka dem?







Har ni som jag , jobbigt med att plocka in blommor från rabatterna?
När jag gör det så känns det som jag gör något "förbjudet".Jag har inte en aning om vart den känslan kommer ifrån. Har inte något minne av att jag inte fick plocka blommor ur rabatterna när jag var liten så det är inte där ifrån eller så är det men jag minns inte. Eller så är det bara så att jag tycker att de är så finna där de står. Att jag är "snål" mot mig själv.

Jag trodde först att det berodde på att jag kände att jag hade för lite av varje sort. Att de liksom tog slut om jag plockade in dem. Jag testade att plantera fler av de sorter som jag ville plocka in. Hjälpte det? Nä..

Om det däremot är en blommar som är knäck, ja då tar jag in den med gott samvete. eller om någon Pion knopp har hamnat helt fel, ligger tryck mot jorden. Ja då får de komma in eller stå ute i en vas.

Jag övar på att plocka in utan dåligt samvete men det finns en blomma som jag faktiskt redan nu plockar med gott samvete. Det är blommorna på Rabarbern.
Hur mycket Rabarber jag än skördar så kommer de och jag plockar av dem och sätter i vas  som får stå utomhus. Jag tog in dem ett år och satte på köksbordet.. Jag hade en hel hög med oinbjudna frukostgäster när jag vaknade. Säger inget mer..

 På Fredag har vi vår årliga sommarfest och då ska jag öva på att plocka in blommor och inte då Rabarber blommor.
Det är som med allt annat. Har man svårt för något så är det bara att öva och öva. Det är jobbigt i början men sedan blir det lättare och lättare..

Behöver ni öva eller är ni redan i full fart och plockar in vackra buketter från trädgården?

Ha det bäst

🖤



Kommentarer

  1. Tvärtom, jag älskar att fylla vaser med blommor och blad från egna trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra. Jag övar på att bli som du :)

      Radera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.