Palmlilja (Yucca, Agavaceae)



"Den har väl inte blommat ännu?" Det var U som såg den "för första gången". 
Inte så konstigt kanske att han inte har sett den tidigare.Vi har visserligen haft den i många år men den har då stått i ett undanskymt hörn i pool rabatten.
Varför, undanskymt?Ja det kan jag inte svara på det bara blev så . 
Alla gör vi misstag men som tur vad så kan man åtgärda de flesta :)

Förra året så flyttade jag därför på den så nu står den precis där man går in till vår altan.
Nu går det inte att missa den och i år blommar den och är så där vacker som bara en Yucca palmlilja kan vara.
Stora vita blommor och det slår ut nya dag för dag. Härligt!


När jag flyttade den så var det ett spontant beslut. Vad jag minns så hade jag ingen jord hemma som jag kunde blanda ut med på den nya planteringsplatsen. Det var  kargt, halv hårt att gräva men det är ju faktiskt så den vill ha det.
Yuccan är trots allt en ökenväxt. Den växer där det är väldränerat och varmt




Det står ännu några plantor kvar i rabatten vid poolen och jag tänker mig att jag ska gräva upp dem och sätta några i ett par större krukor och de som eventuellt blir över ska få komma till andra trädgårdar.
Känns kul när man har så man kan dela med sig :)

Ha det bäst!

Kommentarer