Daglilja (Hemerocallis)

Daglilja. 
Namnet avslöjar att blomman håller bara för en dag. Tur för oss att det kommer många nya och att de i regel återkommer länge.


När jag läser på diverse olika sidor på nätet så kan jag läsa att det finns upp emot 65,000 st olika registrerade sorter! Jag har tre.
Tre namnlösa sorter och de står vid Pussenästet och där verkar de trivas. 
De har växt så pass mycket att jag måste ta och dela på dem men det får vänta till våren.


Jag vet inte hur jag tänkte när jag planterade dem där i den lilla rabatten. Det är kanske fel att säga att rabatten är liten, den är snarare överfull av växter och det mörka Korstörne trädet tar plats.


Jag ska kanske klura under vintern hur jag ska ha det där, så kan jag passa på att göra om den när jag ändå måste dela Dagliljorna till våren....
Ja men så får det bli. Det poppar redan upp idéer. Får lov att skriva ned dem så jag inte glömmer bort dem :)




Det kommer bli många plantor av mina Dagliljor eftersom de är så stora. Jag funderar på att sätta en del i krukor. På så sätt kan jag möblera om i trädgården när jag känner för det.
Jag tror att jag har läst någonstans att det skall funka att sätta dem  i krukor.Har ni testat?
Jag misstänker att man i så fall måste ställa undan krukan på vintern så den inte blir genom sur. Eller vad tror ni?

Ha det bäst!

Ps. Hittar jag etiketterna men Liljornas namn så kommer jag skriva in dem i efterhand Ds

Kommentarer