Gardenize

Hur gör ni för att komma ihåg vilka växter ni har i trädgården? Vad de heter? Vilken skötsel de ska ha eller rent av, vart har ni planterat dem?? Speciellt har jag en förmåga att glömma bort  lökarna  placering och dess namn. Känner ni igen er?

För att underlätta för mig själv så fotograferar jag och lägger in här på bloggen. Det fungerar bra men det borde finnas ett lättare alternativ och det gör det nu. Rättare sagt; snart gör det de:)
GARDENIZE

För ett tag sedan fick jag möjlighet att testa en trädgårds app som Jenny och Magnus har byggt på ett tag. 
Som tur för mig (som använder Samsung) så är det Android versionen som skall lanseras först , således även den versionen som testgruppen fick möjlighet att testa och utvärdera.

Tanken är att appen skall släppas till allmänheten i mitten av Maj och då ska även IPHONE användare kunna ladda ned den.

Handledning
När/om ni laddar ned appen när den har lanserats så rekommenderar jag er att börja läsa handledningen.
Jag tillhör dem som tycker att det är såååå tråkigt att göra det men inser även att det underlättar ibland att göra det.
När vi fick börja prova appen så fanns ingen handledning och visst gick det men det blev lite "bakvänt" så läs den innan ni börjar.

Det finns många funktioner i denna app och jag kan inte berätta om de alla för er men det som jag tycker mest om (just nu) är att det är så smidigt att lägga in ens växter.

 I helgen till exempel så köpte jag denna Clematis.
Jag tog fram appen, tryckte på + på "mina växter" , fotade och vips så var den där, i min mobil.



Sedan var det bara att fylla i de uppgifter som stod på etiketten som följde med Clematisen. Det finns många fält som man kan fylla i, om man vill.
Färg, blomningstid, höjd m.m. Samt vilken Växtplats. Alltså vart i trädgården som jag har planterat den.
När jag hade lagt in det som jag ville så hamnade den tillsammans med övriga växter under "mina växter".

Mina växter och  mina växtplatser

    


Man kan även dokumentera vad man gör i trädgården och det gör man under "mina händelser".
Påminnelser om gödsling, vattning m.m går också att lägga in samt mycket, mycket mer.

Som jag skrev innan så kan jag inte berätta för er om alla funktioner men om ni vill så kan ni kika in här så kan ni läsa mer om den, Har ni Facebook så kan ni även där läsa om den.

Vi har under testperioden haft möjlighet att ge förslag till förbättringar och en del av dem har redan gjorts när appen har uppdaterats. 
Det finns ännu några små saker som kan förbättras (vilket det alltid finns) och jag hoppas och tror att den här appen kommer att utvecklas än mer under tidens gång.

Jag ser fram emot att följa med på den resan eftersom det här är redan nu en app som jag känner underlättar för mig.

Lisebergs trädgårdsdagar är den 12-15 Maj. 
Ska ni dit? Jag ska dit för första gången och jag ser fram emot det. 
Familjen följer också med men de kommer troligen åka karuseller medans jag strosar runt bland alla trädgårds montrar.

Gardenize kommer att vara där och det är då som de räknar med att släppa appen till allmänheten.


Ha det bäst!




Kommentarer