Sådd och återvinning



Just nu är det bara fröer och åter fröer som snurrar i mitt huvud.


Nu råder det förbud på att slänga "skräp" som kan användas när jag ska så. Förut så åkte burkar, plast tråg och annat till tippen men nu ställs det på hög och används efter hand som fröerna skall ned i jorden. 


Plast lådorna som vindruvorna kommer i, till exempel, är perfekta som små drivhus

Plast trågen som jag nämnde innan, är jättebra att bred så i och när jag la upp en bild på ett sådant tråg på Facebook sidan så fick jag bekräftat det jag redan anade ,att jag inte var ensam om det. Däremot fick jag andra tips som man kan använda det mer som.
Gjuta betongplattor eller ha det som "drivbänks tak".

När sedan plantorna har växt till sig och skall planteras om så ställer jag dem i gamla ugnsplåtar. 
Dels är de lätta att flytta på och dels så kan jag hälla vatten i plåten så växterna kan suga upp det vattnet som de behöver underifrån.


Min mamma kom med en påse med svart små burkar i . De har innehållit stickor som man har när man kollar blodsockret.
Burkarna är tät förslutande så vare sig ljus eller väta kommer in.

Eftersom de inte är så stora så blir de alldeles perfekta att förvara mina egen plockade fröer som jag ska samla in till hösten.
Det är bara att sätta dit en lapp på burken med vad jag har lagt där i och sedan lägga undan dem till nästa år :)

Det känns bra inombords när jag kan använda mig av andra saker som skall slängas till andra användnings områden än att bara köpa nytt hela tiden.


Vad använder ni er av när ni sår eller har ni återanvänt något annat i trädgården som ni kan tipsa om?

Nu ska jag kika till sådderna och se om det har poppat upp något och sedan håller jag tummarna för att U får med dig några Semlor hem i dag. Det är ju trots allt fettisdagen i dag :)

Ha det bäst!

Kommentarer