Chili






Jag har ett par Chili plantor i växthuset och jag har ingen aning om hur de ska användas på bästa sätt. Det känns som jag famlar runt i ett mörker..
Jag har funderingar på att skaffa mig en tork så jag kan torka för att sedan mala ner dem och använda som krydda. Vad tror ni om det?

 Idag kommer i alla fall några hackas ner och hamna på en plåt tillsammans med smakstarka korvar, potatis, broccoli m.m. Sedan åker de in i ugnen tills allt är klart. Enkelt och gott men
jag vill lära mig fler sätt som dessa kan användas på så jag satte mig ned vid datorn och surfade runt ett tag. Till slut så hamnade jag på Bloggen Trädgårdssurr och där fanns ett recept på Chilisylt. Har aldrig hört talas om det innan men det låter så spännande så det får bli
Tisdagens (ledig dag) aktivitet .


Nigella Lawsons chilisylt
Ger ca 1,5 liter sylt.
150 gram röd chili
150 gram röd paprika
6 dl äppelcidervinäger
1 kg syltsocker
Finhacka chilin och paprikan i matberedare. (tillsätt chilin först och sedan paprikan). Lägg sockret och vinäger i en stor gryta och låt sockret smälta på svag värme. Tillsätt chilihacket när sockret har smält och låt det koka i ca 15 minuter. Skumma. Ta grytan från värmen och låt den stå i ca 45 minuter innan sylten hälls upp på väl rengjorda burkar. Sylten är hållbar i ett år, men öppnad burk bör ätas upp inom ungefär en månad.


Ha det bäst!

Kommentarer

  1. Man kan frysa in chilin hel, väldigt smidigt, lägg dem bara i en burk i frysen vart efter du plockar av dem. Bara å ta fram en å en när du sen behöver dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra! Det visste jag inte att man kunde. Tack för tipset :)

      Radera
  2. Chilifrukterna är ju så vackra men mer än så blir det inte och inga tips kan jag vara behjälplig med heller.
    Ha det så gott i veckan och lycka till med sylten.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Så fin bloggen har blivit. Tycker att huvudet är jättesnyggt! Spännande recept - ska nog testa och ge till grannen som älskar chili :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

När jag läser era kommentarer så värmer det ända in i hjärteroten.
Jag svarar på era kommentarer så snart jag kan.


Om ni inte har en egen blogg och vill lämna en kommentar så går det bra. Välj bara profilen anonym innan ni klickar på publicera knappen.